PORTFOLIO

Mine arbeider starter ofte med en følelse. Et minne. Når jeg jobber med ulike materialer forsøker jeg å omdefinere egenskapene i materialet. Hardt/ mykt, kaldt/ varmt, robust/ skjørt.....


Jeg må ha flere prosjekter i gang samtidig. Det gjør at jeg får nye ideer underveis. Å arbeide med metall, betong og gips, gjerne i kombinasjon med tekstil eller maleri gjør at jeg blir modigere i valgene. Jeg leker, prøver og feiler.

Jorunn Kjær

SKULPTUR OG INSTALLASJON

GLEMSELENS SLØR

Pynteputen. Myk, trygg og overpyntet med rosebroderi og folder. Den er for meg et bilde på barndommens minner. Minner som etter hvert kanskje har fått et glorifisert slør.


I serien har jeg utforsket kontrasten mellom de ulike materialene.


Fløyelstoffet er modellert i leire og støpt i plastgips , gips eller betong. I én pute ønsket jeg å gi en illusjon om fløyelens mykhet slik at betrakteren ikke kan motstå trangen til å berøre. Andre puter beholdt materialets opprinnelige uttrykk.


Broderiet i midten ble erstattet med et hardt eller mykt materiale, utført todimensjonalt eller tredimensjonalt. 


DISKUSJON

Ideen bygger på dynamikken i en gruppe og hvordan diskusjonen kan utvikle seg i forhold til konstruktive innspill, humor og giftig sarkasme.


Installasjonen består av 3 objekter i stål og betong. "Hodet" er modellert i leire med fragmenter av tørr leire og gips. Lengden på bena i rundstål kan gi et inntrykk av maktforholdet i gruppen. For å forsterke hver av gruppens roller har jeg brukt metall, plast, tekstil og silikon.


Materialene jeg har brukt har tradisjoner fra Arte Povera bevegelsen som startet i Italia, 1967. Bevegelsen ble betraktet som en type avantgarde-kunst. Nå fikk materialene også en kunstnerisk verdi, ikke bare forbeholdt byggebransjen.

OTIUM

Inspirasjonen til Otium er hentet fra naturen og naturens forgjengelighet, samtidig som jeg trekker paralleller til oss og våre liv.


Bladene i skulpturen er perforerte, skjøre og minner meg om aldring og forråtnelse.

 


1 + 1 = 3

Kommunikasjon kan være vanskelig. Vi har lite kontroll på hvordan et budskap oppfattes, selv når vi mener det er entydig og klart.


I prosjektet ville jeg teste ut hvordan harde materialer, som stål og betong, kommuniserer med maleriet.



OPPVÅKNING

Installasjonen handler om å ta valg. Og hvor feil det kan bli dersom valg kun tas ut fra fornuft og hjertet ikke får delta.





Utgangspunkt:

En innskrumpet klump i et hjørne. Betong 9 x 11 cm.


Vekst: Veggmaleri 200 x 600 cm.


Kunnskap:

Den jublendene lykken av å lære og skape resultater, dog litt skjelvende.. Rundstål 180 cm. 


Forankring:

Skulpturen er formet som en kube med svulmende sider, plassert litt skjevt på en lav sokkel i betong som er en del av skulpturen.

Rundstål/ betong 33 x 35 cm.


Leire er en av mine "skisseblokker". Selv om jeg starter abstrakt, ender det som regel med ansikter og mindre skulpturer  hvor jeg forsøker å gjenskape en grimase som er over i løpet av  et brøkdels sekund. 


Skulpturene har grov overflate, med tydelige spor av redskapene.

GRAFIKK

Når jeg jobber med tresnitt liker jeg at fibrene i treverket trer tydelig fram noen steder, mens andre steder er dekket av sverte. Puslespillbitene flyttes og lekes med i arbeidet med å skape nye komposisjoner.


Dyptrykket bearbeider jeg videre med ved å male motivet inn i en situasjon som ikke er forventet.





Telemarkskua er en klar favoritt i Jorunns motiver. Den lille, nyskjerrige melkekua med de karakteristiske messingknottene på hornene.

MALERI

Jeg forsøker å gi portrettene personlighet og karakter, enten det er av dyr eller mennesker. Uttrykkene forteller en historie.


Jeg maler lag på lag og vasker, skraper av for å få fram lagene under. Da oppstår det gjerne noe uventet som føder nye ideer eller skaper spenning i bildet. Jeg liker det figurative som har høyere grad av abstraksjon i seg. 

TEGNING/ KROKI

Raske skisser og kroki er en fin måte å øve evnen til å se forhold og retninger. Unngå å henge seg opp i detaljene. Det rekker du ikke....