OM


blikk galleri

I 1996 overtok Rolf Torkildsen og jeg, Jorunn Kjær slektsgården Kjær i Gjerpensdalen. En omfattende restaurering av våningshuset fra 1905 ble igangsatt. Det som kunne bevares, ble respektfullt pusset opp og integrert i et ellers moderne hjem. Flere år senere ble deler av driftsbygningen bygd om til verksted, garasjer og atelier.

 

Det seneste prosjektet var etableringen av galleri i den gamle stallen. Igjen var det viktig å ta vare på historien og stemningen som gir lokalet karakter og atmosfære. Spisetroene til arbeidshestene, tømmerveggene og betonggulvet ble omhyggelig rensket og skrubbet. Nok belysning og varme gjør stallen til et helårsgalleri utenom det vanlige. I sommerhalvåret kan du nyte stillheten og utsikten over Børsesjø og Gjerpensdalen på en benk utenfor galleriet. på vinteren tenner vi bålpanna på utsiden slik at man kan sitte ved varmen dersom du må vente litt i korona-kø.

 

blikk galleri ble til fordi jeg så muligheten til å etablere et visnings- og salgslokale for egen kunst. Stallen lå allerede der og hadde potesialet. I juli 2019 åpnet galleriet og etter et år med utstillinger og aktiviteter ser vi at også beliggenheten bidrar til å gjøre galleriet til noe spesielt, en opplevelse i seg selv. blikk galleri ligger vakkert til i et turområde, 8 minutter med bil fra Skien sentrum.


Som et suppelement til min egen 2- og 3 dimensjonale kunst har det vært en glede å invitere inn andre kunstnere som har andre uttrykk og materialitet. 

 

Jorunn Kjær

innehaver og utprøvende kunstner

Jeg har i mange år arbeidet med tegning og maleri. Fra 2017 - 19 gikk jeg på Einar Granum Kunstfagskole i Oslo. Etter dette har skulptur som formspråk tatt stadig mer plass, men de ulike teknikkene er ofte i dialog med hverandre. Uansett materialvalg er inspirasjonen hentet fra det eksistensielle og utfordringene vi møter i dialogen med hverandre. 


Materialvalgene i skulpturen har trekk fra Arte Povera. Det rå og ujålete i materialer som betong og stål oppleves riktig i det jeg ønsker å formidle.


I maleriet har jeg jobbet mye med volum og dybde, men uttrykket har etter hvert blitt mer abstrakt. Penselens pastose, fargesterke avtrykk avbryter det sarte, transparente laget av maling som flyter utover som skyer. Midt i det forenklede og ekspressive formspråket ligger en flørt med kontrastene i et detaljert og naturalistisk uttrykk. 


I galleriet i stallen har Telemarkskua en naturlig plass for meg. Dyptrykket av den lille, vakre kua med messingknotter på hornene males stadig inn i nye sammenhenger med en humoristisk twist.